Navštivte
Výklopník Sudoměřice
VÝKLOPNÍK Sudoměřice byl postaven v roce 1939. Zařízení sloužilo k překládání lignitového uhlí na lodě a jeho dopravě po Baťově kanále až do Otrokovic.Surovina se přivážela po železniční trati z nedalekého dolu Tomáš v Ratíškovicích. Plně naložený vagon se pomocí lanového navijáku vtáhnul do místnosti VÝKLOPNÍKU s důmyslnou kolébkou s výsypkou. Nakloněný vagon pak čelními dveřmi vysypal prašný lignit do připravené lodi. Zařízení sloužilo až do roku 1945. Budova je postavena tak, aby vydržela nadměrná chvění.
Pod Výklopníkem s vyhlídkovou věží se nachází přístaviště a půjčovna motorových lodí, kanoí a kajutových člunů.
Baťův kanál (Průplav Otrokovice-Rohatec) je historická vodní cesta vybudovaná v letech 1935-38 v délce 20 km, která spojovala Otrokovice s Rohatcem. Částečně vede po řece Moravě, jinak uměle vyhloubenými kanály s řadou pohyblivých jezů, plavebními komorami a dalšími vodními stavbami. Na trase je celkem 23 mostů. Pod mosty byly vybudovány podchody (ochozy se okovaným sníženým zábradlím, přes které se táhla lana ke člunům).
Na trase byla řada unikátních technických zařízení, např. Výklopník uhlí v Sudoměřicích, lanovka pro přetahování člunů přes Moravu ve Vnorovech apod. U každé plavební komory byl postaven typický "baťovský" domek pro obsluhu. Pozůstatky těchto památek, z nichž část je nyní rekonstruována, umožňují poznat technický um našich předků.
V dnešní době je téměř celá vodní cesta v délce asi 65 km opravena, zprovozněno 13 plavebních komor a umožněna tak jak pravidelná, tak i turistická vodní doprava mezi Otrokovicemi a Sudoměřicemi.